.:Tuning Silnika:.

  • Pierwszą rzeczą jaka należy zrobić przed przystąpieniem do dalszych prac jest sprawdzenie rozpylacza i iglicy w gaźniku. Długotrwała eksploatacja gaźnika wpływa na rozkalibrowanie rozpylacza , czyli powiększenia średnicy otworu w który wchodzi iglica. Jeśli powierzchnie bocznych ścianek iglicy są wytarte oznacza to że należy ją wymienić. Ponieważ po opuszczeniu iglicy paliwo przedostaje się w miejscu wytarć co powoduje wzbogacenie się mieszanki, zalewanie silnika oraz niemożność ustawienia wolnych obrotów silnika przy całkowicie opuszczonej iglicy. 

  • Drugą rzeczą jaką należy sprawdzić jest tak zwane "lewe powietrze" dostające się do cylindra. Przedostające się w miejscu mocowania gaźnika do cylindra, szczególnie w miejscu dwóch  szpilek na których jest trzymany gaźnik. Dzieję się tak w większości przypadków kiedy podkładka uszczelniająca jest wykonana z miękkiego materiału. W takim przypadku kołnierz należy doszlifować, aby powierzchnia przylegania kołnierza do silnika była idealnie gładka. Nową podkładkę można wykonać z tekstolitu zapewnia on duża wytrzymałość i izoluje termicznie gaźnik od silnika, dla większej pewności można jeszcze dodać podkładkę z brystolu nasączoną lakierem nitro, którą należy zamocować przed jego wyschnięciem. Należy również pamiętać o filtrze powietrza, który co jakiś czas należy nasączyć olejem.

  • Duże znaczenie ,dla mocy silnika, ma tzw. szkodliwa objętość skrzyni korbowej. W przeciwwagach wału korbowego simsona znajdują się po dwa otwory, które należy wypełnić. Do takiego wypełnienia należy użyć balsy, korka korkowego, w ostateczności elementów z drewna lipowego. Wstawki należy dokładnie zaimpregnować, aby odizolować je od benzyny. Należy pamiętać że muszą one być dobrze zabezpieczone przed wypadnięciem, w przeciwnym razie może się to skończyć uszkodzeniem silnika. 

  • Kolejnym elementem jest bardzo dokładne wypolerowanie kanałów: ssącego, wydechowego oraz przelotowych  w cylindrze. Zazwyczaj są to chropowate odlewy,  czyli niedokładności masowej produkcji. Można również skorygować progi w miejscu gdzie cylinder styka się płaszczyzną z silnikiem. Takie postępowanie pozwoli mieszance lepiej tzn. bez większych zakłóceń dotrzeć do karteru (skrzyni korbowej) oraz następnie udać się nad powierzchnię tłoka i ulec spaleniu. UwagaNa rynku są dostępne gotowe cylindry w zestawach tuningowych. Są one wygodniejsze i prostsze w założeniu niz wykonane ręcznie.

  • Jeszcze jednym skutecznym sposobem na zwiększenie mocy jest założenie sportowego tłumika do Simsona. Posiada on tak zwaną "komorę rozprężoną" dzięki, której spaliny nie blokują silnika. Można zauważyć różnice w wyglądzie sportowych tłumików. Różny kształt komory rozprężonej mniej lub znaczniej podnosi moc silnika. Wybór zależy tylko od zasobności naszego portfela.

  • Jeśli chcecie zwiększyć moc silnika niestety kosztem jego prędkości można założyć 14 zębową zębatkę w silniku. Wtedy Simson będzie miał "więcej mocy", ale niestety jego prędkość trochę się zmniejszy.

.:Wasze pomysły:.

  • Bardzo dobrym i skutecznym sposobem na tuning silnika jest zwiększenie jego pojemności. Należy w tym celu zakupić tłok, głowice i cylinder o pojemności 60 ccm lub 70 ccm . Cena takiego zestawu nie jest wysoka w zależności w jakim sklepie kupujecie części , ok. 100-200 zł. Gdy będziemy mieli już wszystkie potrzebne części poleciłbym się udać do jakiegoś fachowca który będzie już wiedział co z tym zrobić. Jeżeli nie mamy lub nie stać nas na mechanika musimy zabrać się do tego sami. Musimy wtedy : odkręcić głowice i stary cylinder, bardzo przy tym uważając aby żadna śrubka lub podkładka nie wpadła nam do silnika gdyż później bardzo trudno ją wyjąć i najczęściej kończy się to całkowitym rozkręceniem silnika co przysporzy nam tylko straty czasu. Kiedy zdejmiemy już: głowice , cylinder tłoka. Nie pozostaje nam nic jak tylko założyć nowe części . Kiedy zakładamy cylinder pojemności 60 ccm mamy ułatwione zadanie gdyż wszystkie części pasują idealnie . Ale kiedy odważymy się zakładać cylinder 70 ccm musimy przygotować się na dodatkowe wydatki tj. powiększanie bloku silnika . Średnica bloku musi wynosić 50 mm. Cena takiego powiększenia nie może przekraczać 40 zł . Należy jeszcze zmienić dysze w gaźniku na takie jaki były oryginalnie w modelach s70. Należy pamiętać że po zmianie Cylindra należy przestawić zapłon z 1.8 na 1.4-1.6 mm przed ZZ. Kiedy złożymy wszystko do kupy i wyregulujemy zapłon możemy wyruszyć w pierwszą przejażdżkę na nowy częściach . Pamiętajmy jednak że po założeniu nowego cylindra lub tłoka należy silnik dotrzeć gdyż wszystkie elementy są jeszcze nie dopasowane. Gdy silnik będzie już dotarty możemy wtedy poszaleć na naszym simku i patrzeć jak ludzie z silnikami 50 ccm  zostają w tyle i wąchają spaliny. Kiedy ta prędkość nam nie wystarczy możemy pokusić się o zmianę zębatki zdawczej (przedniej) na większą . Spadnie nam nieco moc ale prędkość będzie większa. Nie należy wtedy zbyt dosłownie brać wskazań licznika , gdyż będzie on wskazywał wtedy mniejszą prędkość niż w praktyce.

Autor: Kamil Pawłowski

  • dobrym sposobem wyciagnięcia z Simka całej mocy jest dokładne dopasowanie głowicy i wyciągniecie z spod niej uszczelki należy wtedy przykleić na czymś głowice. Tłok musi dochodzić idealnie do głowicy tak aby nie dobijał daje to zaskakujący efekt

Autor: AL-BANIA

  • Ja wsadziłem silnik simsona do ramy ogara i jestem z tego bardzo zadowolony bo jest ona lżejsza i mam z nią lepsze osiągi tylko mam kłopoty z gaźnikiem bo mam gaźnik od simsona3 w simsonie4 ale z tym da się żyć. pomalowałem całego na czarno i kupiłem owiewkę a całość wygląda przyzwoicie

Autor: Leopold Sputo

  • można dostać na polskim rynku cylindry już stuningowane tzw. raizingowe ja w swoim simsonie będę zakładał o pojemności 60cm który ma siedem i pół konia chce też założyć sportowy wydech najlepiej niemiecki on zwiększa moc  od10-35% chce też zmienić zębatki na większe 16 lub 17 wypolerować niektóre kanały wy silniku simson po tych wszystkich zabiegach ma ok. 9 10 km  chyba nie musze mówić co taki simson potrafi ja mam wersie enduro z rocznik 90 jestem z niego zadowolony nie mogę doczekać się skończenia mojego tuning ponieważ teraz ma dużo mocy a po tym jego moc wzrośnie 3 krotnice a dla tych co boją się policji radzę 50 raizimgowom niewiele słabszą gdzieś o jednego konia ale mój kolega ma tak przerobionego simsona przyspieszeniem dorównuje wszystkim wsk i mz 150 tylko przyspieszeniem simson osiąga jakieś 100 km/h idzie to tak zrobić że pociągnie 120 130 km/h ale odbije się to znacznie na mocy obroty z tym zestawem osiągają 9000  cena cylindra to 330zł a tłumika sportowego od 50 -90zł jak coś jeszcze ulepszę w moim simku to napisze nie radzę wypełniaczy wału korbowego bardzo szybko się zużywa mu kolego po miesiącu musiał kupić nowy dało mocy dużo ale ja tego nie radzę !!!!!!!!!!!!!!

Autor: Władysław Gornik

 

CopyrightŠ by Admin 2004