.:Układ wydechowy:.

Układ wydechowy nowoczesnego silnika dwusuwowego, podobnie jak układ ssący ma duży wpływ na uzyskiwaną moc i moment obrotowy, jak również podstawowe zachowanie przez pojazd dopuszczalnego poziomu głośności. Dokonywanie nieprzemyślanych przeróbek tych zespołów może odnieść skutek odwrotny od oczekiwanego. Przykładem może być praktykowane szczególnie przez młodych użytkowników demontaż elementu końcowego rury wydechowej spodziewając się polepszenia właściwości trakcyjnych pojazdu. Skutkiem takiego postępowania jest spadek mocy silnika w zakresie większych prędkości obrotowych, poczynając od 6000 obr/min, będący wynikiem znacznego zmniejszenia się ciśnienia sprężania. Takie "ulepszenia" powodują wzrost zużycia paliwa o 10...15%. Przeróbek takich nie można wykonywać ze względu na wzrost głośności pojazdu.
Zakres czynności obsługowych dotyczących układu wydechowego jest uzależniony od stylu jazdy. Jeżeli osiągana moc i zużycie paliwa są w normie nie należy rozbierać układy wydechowego. Jeżeli jednak nastąpi wyraźny spadek mocy, a ciśnienie strumienia spalin wylatujących z rury wydechowej to układ wydechowy należy oczyścić. W tym celu należy zdemontować tłumik, poluzując przednią i tylną obejmę.
W przypadku tłumików stosowanych w modelach S51 i S70 składająca się z dwóch części tylna obejma stanowi równocześnie element łączący przednią stożkową część tłumika z jego końcówką.
Natomiast tłumik skuterów SR50/SR80 jest wyposażony w tym celu w specjalna opaskę zaciskową. Po zdjęciu obejm należy ściągnąć końcówkę tłumika i wyjąć z niej wkład tłumiący. Przed wyjęciem wkładu należy usunąć warstwę nagaru olejowego przylegającą do wewnętrznej powierzchni końcówki. Z przedniej stożkowej części tłumika nagar usuwa się za pomocą sztywnego drutu. Wkład tłumiący można natomiast oczyścić zeskrobując lub opalając.
Podczas składania tłumika należy uważać na prawidłowe założenie pierścienia uszczelniającego i obejmy. Tłumik nasuwa się około 25 mm na kolanko rury wydechowej, obejmę zaciska możliwie na starym miejscu. W przypadku skuterów należy zwrócić uwagę na położenie obejmy, pamiętając o mocowaniu tłumika. W celu zapobieżenia uszkodzeniom podczas jazdy na zakrętach obejmę unieruchomić w położeniu pochylonym pod katem 45º w kierunku ramy pojazdu.


Copyright© by Admin 2004