.:Eksploatacja w zimie:.

W celu zachowania ciągłej sprawności oraz estetycznego wyglądu pojazdu eksploatowanego w warunkach zimowych jest konieczne dokładne i częste dokonywanie czynności konserwacyjnych. Powodem jest stosowanie do zwalczania gołoledzi środków chemicznych, które są niezwykle agresywne i w krótkim czasie powodują korozję części aluminiowych i chromowanych. Aluminium pokrywa się białym nalotem, a pozostałe części metalowe rdzą na dużych powierzchniach. Nogi widelca teleskopowego pokryte chromem są szczególnie wrażliwe na działanie ługów i soli.
Dobrym środkiem ochronnym jest Elakson, który można nanosić na zabezpieczane powierzchnie pędzlem lub metodą natryskową. Po naniesieniu środka ochronnego pojazd wprawdzie nie wygląda zbyt efektownie, lecz jest zabezpieczony na całą zimę. Elementy układu wydechowego, oraz współpracujące ze sobą części amortyzatorów nie mogą być jednak zabezpieczone tym środkiem. jedynym skutecznym sposobem jest mycie tych elementów, najlepiej ciepłą wodą po każdej jeździe. 
Pewne problemy mogą wynikać podczas próby usunięcia ochronnej warstwy Elaksonu na wiosnę. W przypadku trudności można użyć benzyny ekstrakcyjnej. 
W razie nanoszenia środka konserwującego zawierającego wosk metodą natryskową należy skutecznie zasłonić przed nim elementy pojazdu wykonane z tworzyw sztucznych, ponieważ środek zostawia na nich szary, woskowy nalot, trudny do usunięcia.
Dostępne w sprzedaży lakiery ochronne zapewniają równie skuteczną, ochronę antykorozyjną, co pokrycie całego pojazdu olejem grafitowym Globo. Godne polecenia jest zabezpieczenie w ten sposób chropowatych powierzchni odlewów aluminiowych. Pewną niedogodnością tej metody jest konieczność ponownego nanoszenia takiej powłoki każdorazowo po umyciu pojazdu. Zalecić należy również przecieranie szmatką nasączona smarem wszystkich elementów pokrytych warstwa chromu.
Styl jazdy pojazdem należy dostosować do warunków zimowych. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni drogi mogą doprowadzić do niezamierzonego poślizgu czy wręcz upadku. W takich warunkach należy jeździć bardzo ostrożnie. Także ze względów bezpieczeństwa należy wielokrotnie powiększyć odstęp między poruszającymi się w tym samym kierunku pojazdami. W przypadku silnych opadów śniegu, co prowadzi do powstania na drogach kolein, lepiej jest pozostawić motorower w domu. W takich warunkach prawdopodobieństwo wypadku jest zbyt wielkie.


Copyright© by Admin 2004