.:Docieranie:.

Przez pierwsze 500 km jazdy motorowerem nowym lub motorowerem z nowym silnikiem należy przestrzegać następujących zasad
1. W okresie docierania nowy silnik wymaga nieco więcej środka smarującego niż podczas późniejszej eksploatacji. Z tego względu do zbiornika należy wlewać mieszankę o stosunku oleju do paliwa 1:33, czyli do 3,3 dm³ etyliny należy dodać 100 cm³ oleju.
2. Należy unikać jazdy z pasażerem w górzystym terenie, jak również poruszania się na długich odcinkach drogi na pierwszym biegu z dużym obciążeniem układu napędowego (niekorzystne warunki odprowadzania ciepła wskutek małego intensywnego chłodzenia silnika.
3. Podczas jazdy na wzniesieniach odpowiednio wcześnie redukować biegi. Silnik musi pracować płynnie-praca z małą prędkością obrotową powoduje jego wcześniejsze zużycie.
4. Początkowo jedynie na krótkich odcinkach drogi dopuszcza się jazdę z pełnym otwarciem przepustnicy. Następnie  można zwiększyć obciążenie silnika aż do wykorzystania jego możliwości.
Powyższe wskazówki wynikają z nastepujących powodów: mimo precyzyjnego wykonania elementów układu napędowego podczas docierania zachodzą procesy wygładzania się powierzchni łożysk oraz docierania tłoka, kół zębatych i przekładni łańcuchowej. Zmniejsza się dzięki temu zużycie, będące wynikiem tarcia. Wraz z upływem czasu zwiększa się sprawność pojazdu i coraz więcej użytecznej energii może być wykorzystywane do jego napędzania.
Podsumowując można stwierdzić: podczas docierania moc silnika motorower w porównaniu do stanu początkowego wzrasta o około 0,5 kW (0,7 KM) i jednocześnie zmniejsza się zużycie paliwa o około 15%.
Dwie ważne czynności konieczne do wykonania pierwszym okresie eksploatacji pojazdu to: wymiana oleju w skrzyni biegów po 600-700 km oraz zmiana stosunku oleju do paliwa po przekroczeniu 500 km. Dalsza eksploatacja na bogatszej mieszance byłaby przyczyną nie tylko znacznego zanieczyszczenia środowiska nadmierną ilością toksycznych składników spalin, lecz również intensywnego osadzania się w silniku i układzie wydechowym znacznie większej ilości pozostałości po procesie spalania (nagaru olejowego). Zjawisko to daje się zauważyć w postaci widocznego spadku mocy silnika oraz przede wszystkim wyraźnie podwyższonego zużycia paliwa. Mieszanka w stosunku 1:50 jest właściwa dla dotartego, dwusuwowego silnika motoroweru.

Copyright© by Admin 2004